Vidste du at ...

Tanzania & Zanzibar

Screen Shot 2016-04-29 at 15.35.09

En af goderne ved at være pilotfrue, er at man har lov til at tage med kaptajnen på arbejde.

Det er især sjovt når han skal et spændende sted hen – ligesom sidst da A tog mig med til Afrika. Det var kun to nætter, men jeg lever stadig højt på den mini-ferie. Måske har i en drøm om at rejse til Afrika, og måske kan min oplevelse være med til at hjælpe jer godt på vej.

A skulle flyve til Tanzania hvor vi landede sidst på dagen, så havde vi hele 24 timer den efterfølgende dag, og så retur til Dubai næste morgen.

Screen Shot 2016-05-31 at 21.28.59

Zanzibar ligger et lille hop væk fra Tanzania, og vi besluttede os for at bruge halvdelen af dagen der, og halvdelen på Tanzania. Vi tog derfor en taxa ned til havnen i Dar Es Salaam, hvor vi kunne tage en færge til Zanzibar. Færgeturen tog et par timer, og prisen på en envejsbillet kostede omkring $35 pr voksen. Se hjemmesiden her med ruteplan og priser.

Når man ankommer til Zanzibar med båd, minder det lidt om et gedemarked når man forlader færgen. Man skal igennem immigrationen og have endnu et stempel i sit pas, før man kan komme ud af havneområdet. Vi var så heldige, at i mødte en sød mand, der tydeligvis kunne se at A og jeg var ret lost. Vi fortalte ham, at vi skulle tilbage til Tanzania sidst på dagen, og ville gerne se en smuk strand. Der gik ikke 10 minutter, og så sad vi i den sødeste lille båd der skulle tage os over til ‘Prison Island’. Vi havde båden + sømand til rådighed hele dagen, og betalte $50.
Screen Shot 2016-04-30 at 16.19.56
Screen Shot 2016-05-31 at 18.44.34
Screen Shot 2016-05-31 at 18.48.07

Prison Island, også kendt som Changuu Island, ligger blot 15 minutter fra Zanzibar’s kyst. Jeg har aldrig set så smukt et sted, i hele mit liv. Vandet har den smukkeste blå farve, og sandet er nærmest hvidt. Det ligner noget, man kun ser i sine fantasier. Her brugte vi nogle timer, hvor vi bare solede os og nyd omgivelserne.

Screen Shot 2016-04-30 at 16.53.04
Screen Shot 2016-04-30 at 16.19.14
Screen Shot 2016-04-29 at 15.35.19

Midt på øen er der et fristed for kæmpe skildpadder, der går frit blandt de besøgende. Nogle af de skildpadder er over 200 år gammel! Historien bag dem er, at tilbage i 1919 fik Zanzibar 4 skildpadder i gave af en Guvernør fra Seychellerne. De udviklede sig lynhurtigt, og i 1950 var der hundredvis af skildpadder der gik frit rundt. De blev på et tidspunkt samlet sammen ude på øen, da folk begyndte at stjæle de yngste baby-skildpadder, og fjerne dem fra Zanzibar. Det stod så slemt til, at i 1990 var den kun 7 tilbage !! 7 !!!! Det er jo for sindssygt at folk har så lange fingre, at de vil ta en skildpadde med i lommen. Anyways, de 7 skildpadder blev så taget ud til Prison Island, hvor de så har fået lov til at skabe nyt liv, i fred og ro.

Screen Shot 2016-05-31 at 18.34.35

Screen Shot 2016-05-31 at 18.32.19Navnet ‘Prison Island’ lyder måske lidt voldsomt, og kan hurtigt give et forkert billede af denne smukke lille perle. Igen – årsagen stammer fra gamle dage. Det var meningen at øen skulle bruges som et fængsel for de slemmeste af de slemme, men det blev aldrig til noget. Der blev godt nok bygget fængselsfaciliteter, men grundet frygten for spredning af sygdomme under så tætte forhold, valgte myndighederne i stedet at bruge faciliteterne for at behandle de smittede fra hovedøen. I sidste ende agerede bygningerne som en slags hospital. Bygningerne står der stadig, og bliver nu brugt som et lille hotel med meget få værelser til udlejning, samt en restaurant hvor de besøgende kan spise frokost.

Screen Shot 2016-05-31 at 18.32.40
Screen Shot 2016-05-31 at 18.53.23

Vores lille ven ventede trofast på os, indtil vi var færdige med at være på opdagelse. Det var oprindeligt meningen at vi ville tilbage til der, hvor vi kom fra med båden, men det fik vi ikke lov til. Vores ven synes simpelthen det var for ærgerligt hvis vi ikke nåede at se ‘Stone Town’, altså den største by på Zanzibar. Vi fulgte med, og det er vi glade for vi gjorde. Den her mand, var helt fantastisk. Han var så passioneret omkring der hvor han kom fra, og var så stolt! Han fortalte om alle de gadehjørner der var, viste os steder vi ikke selv vil have fundet på egen hånd, og tog os endda hen for at se hvor selveste Freddy Mercury var vokset op. Ja – han voksede op på Zanzibar!

Screen Shot 2016-05-31 at 19.42.50

Screen Shot 2016-04-30 at 16.53.23

Screen Shot 2016-05-31 at 18.55.57(Freddy Mercury’s barndomshjem)

Screen Shot 2016-05-31 at 18.47.54 Vi nåede selvfølgelig ikke den færgeafgang vi ville have været med, men vores ven havde en kanon ide, og tog os med til lufthavnen. Vi endte med at tage et meget lille fly tilbage til Tanzania. For to fly-nørder som os, var det noget af en oplevelse. Aldrig har jeg set så primitiv en terminal, og selv boarding-kortet var skrevet i hånden. Der var plads til 10 ombord, og A løb som et lille barn mod flyet, så vi kunne sidde på første række. Flybilletten kostede omkring $50-60 pr styk, men turen tog kun 20 minutter og var bestemt de ekstra penge værd.

Screen Shot 2016-04-30 at 16.53.38

Screen Shot 2016-05-31 at 18.32.01

Screen Shot 2016-05-31 at 18.44.18

Vi landede i Tanzania sidst på dagen, skyndte os på hotellet for at gå i bad og skifte tøj, og afsted med os igen. Vi havde hørt fra resten af besætningen, at der var et sted ud til vandet i Dar es salaam, hvor maden var helt fantastisk. Restauranten hed ‘Karambezi‘, og var en del af hotelkomplekset ‘Sea Cliff’. Hvis i tager til Dar es salaam, er det helt klart et besøg værd.

Screen Shot 2016-05-31 at 20.39.37

Jeg håber ovenstående kan være med til at inspirere jer, hvis i kommer på de fronter. Det er helt sikkert en oplevelse jeg aldrig vil glemme, og jeg glæder mig helt vildt til at dele vores kommende rejse med os, der bliver mindst ligeså spændende.